1 Jun 2012

S.A.H.A.B.A.T

Salam diariku..


Sbb aku yg bc sorg2 jdny ni diariku r kn..upgrade skt bhs, online diary..hahaha..dia da mai da..da mai da..semalam S.A.H.A.B.A.T datang da..30/5/2012..ingt effect mam kuinin ritu..1 biji mak jemah mkn kau..sdp sgt tau..kui3..ishk3..jdny, kembali normal r kitaran bulanan aku..kne r b'ati2 kn pasni..* jeng..jeng..jeng *


Aku bc blog td, dtg haid ni bergantung pd hormon dlm bdn rupeny..ni soklann antara yg sempat aku bc..

Fakta 1
Assalamualaikum Dr. Anak sy baru 4 bln n susu bdn sehingga kini sy belum dtg haid. Bila akan dtg haid n ubat apa perlu sy mkn utk merancang keluarga n elakkan kekeringan susu bdn. TQ
Wa’alaikumussalam ‘Azwa. Tahniah selesai bersalin dan anak sudah 4 bulan, masih menyusu badan. Oleh kerana anda menyusu badan, period akan lambat datang. Mungkin 6-8 bulan baru peiod datang balik, bergantung kpd penyusunan bayi dan hormon anda. Untuk perancangan boleh tanya di klinik postnatal. Untuk elak susu badan menjadi kering, makan 30 minit sebelum dan selepas menysusu, dan teruskan menyusu. Minum banyak air.
Fakta 2
OMG!!Saya period..tapi saya masih menyusukan anak..nak buat macam mana ni??
Period tidak bermakna kita kena berhenti menyusu anak dan ketika period susu kita tidak akan rosak
Namun ada ibu yang mengalami kekurangan susu atau kemuruduman kuantiti susu ketika period terutama mereka yang memerah susu(ibu bekerja)
Ohh..nak buat macam mana ni???
Ibu yang mengalami masalah low milk supply ketika period selalunya mendapat kesan itu ketika beberapa hari sebelum dan selepas period
Perkara ini hanya sementara kerana ketika period terdapat ketidakstabilan hormon…setelah hormon stabil keadaan akan pulih seperti biasa
ketika period kita dicadangkan agar menyusukan anak atau memerah susu lebih kerap…dan jika perlu ambillah makanan lebih kalsium…
perasaan kita kadang kala tidak menetu ketika period kerana kesan huru hara hormon maka itu juga memberi impak kepada hormon susu..

No comments:

Post a Comment