31 May 2012

Akhirnya..Selamat Sudah..



* Antara pica time aku kt spital *
Assalamualaikum..

Belum pe2 da upload pica kn..bkn pe, xcited nk cite ttg pengalaman aku bersalin..b4 ni aku da introduce my baby..nk share pengalaman aku..tp b4 tu, meh aku bg kronologi bersalin aku..segala2ny bermule pas aku mkn satar yg MIL bli dr t'ganu..kebetulan dorg g sne attend majlis kawin..da lm tingin giler nk mkn..tp kt kL ni ssh nk cri.. : :

24/1/2012
  • 4.00 ptg : kontraksi seperti sakit perut
  • 6.00 ptg : kontraksi lagi kuat..ke spital ntuk checkup * sempat makan ns grg+kopok lekor *
  • 10.00 mlm : bukaan baru 1 cm..balik rumah
  • kesakitan berlarutan sehingga esok hari
25/1/2012
  • 5.30 pg : kerap kencing..de lendir bercampur darah
  • 6.00 pg : hubby bw ke spital..bukaan 3 cm..kne msuk wad
  • 4.30 ptg : kontraksi selang 10min
  • 5.00 ptg : kontraksi selang 5min
  • 5.30 ptg : kontraksi selang kurang 3min..bukaan 5cm..msuk labour room
  • 6.00 ptg : air ketuban dipecahkan..kontrkasi makin kuat
  • 9.00 mlm : bukaan 8cm
  • 9.37 mlm : lahirlah Putri Dhia Alisa
Setelah 29jam bertarung dengan kesakitan, akhirny sume selamat..alhamdulillah..aku nk cite sket lepas je aku masuk labour room, bp kali aku kne wat VE..sbb nk check bukaan..aku rs sakit sgt padahal bukaan x capai 9cm..de staff nurse kt ctu suh aku try push tp x bkak penuh..aku try sedaya upaya..hubby dibenarkan masuk..time tu segala preparation nk sambut baby ni n ramai staff keliling..* dlm kul 7 mlm, sorg je doctor pelatih jg aku sbb len2 g tgk gemersik kalbu..hampehh tol *

Sambung lik cte..aku try push tp baby x nk kuar..aku da give up..padahal kepala baby aku da dpt rs..hubby bg semangat jgn putus asa..aku time tu da ckp kt dr.ohana vacuum je r sbb aku da x de tenaga..die suh aku try lg sbb my V da kne gunting..aku kne push harder than before..dr.ohana btau die bg aku ms ntuk push..time tu die ckp nyawa baby aku bergantung pd aku..time staff nurse cri denyut jantung baby aku, ssh nk jpe n x bp nk dgr..aku da panik n sedih glir takut2 yg buruk jd kt baby aku..bl doctor ckp aku da x byk ms, aku push sekuat tenaga smbil hubby bg sokongan..kuat aku pgg tgn hubby time push ni..akhirny, selamat sudah..

Tatklala terdengar tangisan pertama Putri Dhia Alisa, aku sebak..betapa bahagia dpt melahirkan seorang anak..* teringat mak aku time ni..sedeyyy wooo *..pertama kali menatap wajahny, idup aku lengkap akhirny dpt bergelar seorang ibu..begitu gak ngn hubby aku dpt bergelar seorang ayah setelah kami kehilangan baby bulan March 2011..kandungan aku tak jd time tu..tp syukur Allah bg lg rezeki kt kami dgn kurniakan Putri Dhia Alisa dlm idup kami..moga Allah memberkati kehidupan anak kami dunia akhirat..insyaallah..amin..

p/s : nt aku cite ttg pengalam dijahit lak in nex entry..tunggguuu..

No comments:

Post a Comment